Betaal ik huur voor de zonnepanelen op het dak van mijn Dakenstroomwoning?
Op uw woning liggen zonnepanelen. De hele installatie, zoals de panelen en de omvormer, is geen onderdeel van het gehuurde. U betaalt hier dus ook geen huur voor. U mag de zonnepanelen niet uitzetten en er zelf geen werkzaamheden aan doen.
Ik heb een Dakenstroomwoning en op mijn energierekening staan terugleverkosten. Hoe zit dat?
Bij de start van Dakenstroom is afgesproken dat een klein deel van de opgewekte stroom naar uw woning gaat. Dat is als vergoeding voor de kosten van de tweede meter. Gebruikt u deze stroom niet direct? Dan gaat de stroom terug naar het elektriciteitsnet. Voor het terugleveren van zonnestroom betaalt u terugleverkosten. U krijgt ook een vergoeding voor de stroom die u teruglevert. Daardoor bespaart u nog steeds geld met uw zonnepanelen. Om te zorgen dat u geen extra kosten heeft voor de tweede meter, keert de coöperatie jaarlijks een vergoeding uit.
Mag de verbinding tussen de zonnepanelen en mijn woning weg?
Bij de start van Dakenstroom is afgesproken dat een klein deel van de opgewekte stroom naar uw woning gaat. Als vergoeding voor de kosten van de tweede meter. Zonder verbinding is er geen vergoeding van de tweede meter en kan die afspraak niet nagekomen worden. Zonnecoöperatie Dakenstroom en Casade onderzoeken momenteel of de kosten op een andere manier vergoed kan worden.
Mag ik de 2e meter laten verwijderen uit mijn Dakenstroomwoning?
U mag de tweede meter niet weghalen. Op deze meter zijn de gezamenlijke zonnepanelen van zonnecoöperatie Dakenstroom aangesloten. Als u de tweede meter weghaalt werken de zonnepanelen niet meer. U benadeelt daarmee uzelf en 5 tot 10 andere huishoudens. Er is dan sprake van financiële schade.
Mag ik de zonnepanelen van mijn Dakenstroomwoning uitschakelen?
Nee, u mag de zonnepanelen niet zomaar uitschakelen. De zonnepanelen zijn van zonnecoöperatie Dakenstroom. Alleen een installateur van Dakenstroom mag handelingen verrichten aan de installatie. Met het uitschakelen van de panelen krijgt u zelf ook geen voordeel meer. Daarnaast benadeelt u nog 5 tot 10 andere huishoudens die ook voordeel hebben van deze zonnepanelen.
Wat gebeurt er na 15 jaar?
U profiteert 15 jaar van het jaarlijkse voordeel. Daarna vervalt uw lidmaatschap en ontvangt u geen voordeel meer. Casade en zonnecoöperatie Dakenstroom overleggen op dat moment wat er gebeurt met de zonnepanelen.
Hoe werkt de app?
Via de App Store of Google playstore kunt u de app Voorstroom downloaden. In de app ziet u hoeveel de panelen opwekken en hoeveel voordeel u krijgt.
Kan ik zien hoeveel de zonnepanelen van mijn lidmaatschap opwekken?
Ja, dit kunt u op de speciale app zien. Met de opbrengst van opgewekte stroom worden de zonnepanelen betaald. Hoeveel voordeel? Dat hangt af van hoe vaak de zon schijnt.
Ontvang ik de opgewekte stroom van de zonnepanelen?
Nee, u ontvangt jaarlijks financieel voordeel. De energie van de zonnepanelen gaat naar het elektriciteitsnet. Met de opbrengst van opgewekte stroom worden de zonnepanelen betaald.
Kan ik me nog aanmelden?
Op dit moment helaas niet. Wanneer u interesse heeft in lidmaatschap stuur ons dan een mail. U komt dan op een wachtlijst en daarbij geldt de volgorde van binnenkomst. Zodra we nieuwe zonnepanelen toevoegen aan Zonnecoöperatie Dakenstroom informeren wij u hierover.
Het is mogelijk om te betalen via iDeal. Maar kan ik ook handmatig betalen?
Ja, dit is mogelijk. U heeft een email van ons ontvangen met een betaallink. Kies op de betaalpagina voor ‘Overboeking’. In het volgende scherm krijgt u de betaalgegevens met betalingskenmerk te zien. Met deze gegevens is handmatig betalen via een acceptgiro of via uw bank mogelijk.
Wat gebeurt er met mijn lidmaatschap als ik verhuis?
Als u verhuist naar een andere woning van Casade, hoeft u niets te doen. Uw lidmaatschap loopt automatisch door. Verhuist u naar een woning die niet van Casade is? Dan moet u uw lidmaatschap van Zonnecoöperatie Dakenstroom opzeggen.
Ik heb na mijn aanmelding geen bevestigingsmail ontvangen?
Wellicht is onze email in uw spambox/ongewenste mail terecht gekomen. Mocht dat niet zo zijn, neem dan contact met ons op via info@onzedakenstroom.nl.
Hoe kan ik mijn lidmaatschap (tussentijds) stopzetten?
Lidmaatschap is vrijblijvend. U kunt tussentijds altijd uw lidmaatschap opzeggen. Hiermee vervalt uw aandeel in zonnecoöperatie Dakenstroom en ontvangt u geen voordeel meer. Stuur een email met uw contactgegevens naar info@onzedakenstroom.nl met als onderwerp “stopzetten lidmaatschap”.
Hoe kan ik deelnemen aan Zonnecoöperatie Dakenstroom?
U kunt zich aanmelden via de pagina “Aanmelden” op deze website.
Ik ben mijn unieke code kwijt om lid te kunnen worden. Wat kan ik doen?
Stuur ons een email met het verzoek om uw code. Graag opnemen om welk adres het gaat.
Met hoeveel zonnepanelen kan ik deelnemen?
Standaard kunt u met 3 zonnepanelen deelnemen. Heeft u zelf zonnepanelen op uw dak via Dakenstroom? Dan kunnen met u over het aantal zonnepanelen andere afspraken gemaakt zijn.
Betaal ik echt alleen maar €0,30? Waar zit het addertje?
Wij begrijpen deze reactie, maar in dit geval is er geen addertje. U betaalt echt maar €0,30 cent. Er zijn verder geen kosten aan het lidmaatschap verbonden. Dankzij subsidie van de overheid kunt u profiteren van het voordeel van de opgewekte energie. Op deze manier werken wij samen met u aan een duurzamere toekomst en betaalbare woonlasten.
Wanneer hoef ik geen terugleverkosten te betalen?
Als u voldoet aan 1 van deze voorwaarden: – U hebt geen zonnepanelen incl. een aansluiting (omvormer) in uw woning. – U bent geen klant bij 1 van de aangegeven energieleveranciers. – U hebt een vast contract afgesloten bij 1 van aangegeven energieleveranciers vóór de invoering van de terugleverkosten. De einddatum van het contract ligt in de toekomst.
Wat doet zonnecoöperatie Dakenstroom met deze marktontwikkeling?
Wij houden de situatie nauwlettend in de gaten. We streven ernaar u zo snel mogelijk te informeren over de stand van zaken. Mocht u hierover vragen hebben, dan kunt u bij ons terecht.
Moet ik het melden als ik overstap naar een andere energieleverancier?
Ja, dit moet u aan ons doorgeven. Alleen dan kunnen wij uw deelname doorgeven aan uw nieuwe energieleverancier en blijft u profiteren van het voordeel.
Ik moet terugleverkosten betalen, wat kan ik het beste doen?
U kunt overwegen een energiecontract af te sluiten bij een leverancier zonder terugleverkosten. Dit kan voordeliger zijn.
Kan ik bij mijn huidige energieleverancier blijven?
Ja dat kan, als deze leverancier meedoet met de regeling. Zonnecoöperatie Dakenstroom geeft uw lidmaatschap door aan uw energieleverancier en die verwerkt het belastingvoordeel.
Wat zijn terugleverkosten?
Sommige energieleveranciers brengen kosten in rekening voor klanten met zonnepanelen. Klanten met zonnepanelen leveren goedkope stroom aan de energieleverancier. De leverancier is door de salderingsregeling verplicht de teruggeleverde energie voor een hoger bedrag dan de werkelijke waarde af te nemen. Om dit te compenseren brengt de energieleverancier terugleverkosten in rekening. Energieleveranciers kunnen op twee manieren terugleverkosten rekenen: via een verhoging van het vastrecht (dit is een vast bedrag per maand) of door klanten een vast tarief per teruggeleverde kWh te laten betalen. Dit tarief is lager dan uw energietarief.
Welke energieleveranciers brengen momenteel (per 01-05-2024) terugleverkosten in rekening?
Essent, Vattenfall, Eneco, Vandebron, BudgetEnergie, Greenchoice, Coolblue, Engie, UnitedConsumers, OM, Mega, Innova, Energie VanOns, Vrijopnaam, Pure Energie, Clean Enery, Oxxio. Het is nog onbekend op welke wijze Essent en Vattenfall terugleverkosten in rekening brengen.
Worden eventuele terugleverkosten gecompenseerd?
Alle Dakenstroom leden met een tweede meter krijgen in 2024 een uitbetaling van €48,84 ter compensatie van eventuele kosten. Leden hebben hier een email over ontvangen. Voor de langere termijn wordt er nog gezocht naar een juiste oplossing.
Wanneer krijg ik de korting?
Als u lid bent geworden vóór 19 november 2021 dan wordt uw korting één keer per jaar verrekend via uw energieleverancier. Dit ziet u op de jaarnota (jaarafrekening). Wanneer dat precies is, hangt af van wanneer uw energiecontract afloopt.
U krijgt geen geld op uw rekening, maar u betaalt minder op uw jaarafrekening.
Hoeveel korting krijg ik?
Uw korting hangt af van:
U kunt nooit meer korting krijgen dan uw eigen verbruik. En ook niet meer dan uw deel in het project.
Hoe krijg ik mijn voordeel?
Het voordeel dat u als lid krijgt wordt automatisch verrekend. Het ligt aan de regeling waar u lid van geworden bent, maar in het algemeen geldt:
Lid voor 19 november 2021: Wij geven uw voordeel door aan uw
energieleverancier. Op de jaarnota of via een creditnota van uw
energieleverancier ontvangt u het voordeel van 2024.
Lid na 19 november 2021: In de eerstvolgende algemene ledenvergadering wordt de
jaarrekening vastgesteld. Na vaststelling van de jaarrekening keren
we vanuit de coöperatie uw voordeel uit.
Wat is mijn voordeel als er op mijn woning zonnepanelen komen via Dakenstroom?
U krijgt een nieuw goed geïsoleerd dak. Daardoor heeft u minder warmteverlies en dit merkt u in de energiekosten. In de zomer warmt uw zolder minder snel op. Daarnaast krijgt u ook nog eens financieel voordeel van Zonnecoöperatie Dakenstroom.
Hoe ontvang ik het voordeel?
Dit gaat automatisch als u lid bent. Het voordeel ziet u terug in de app.
Kan ik lid worden als mijn energieleverancier niet meedoet?
U kunt lid worden, maar u ontvangt dan helaas nog geen korting op uw energiebelasting. Hiervoor moet u overstappen naar een deelnemende energieleverancier.
Welke energieleveranciers doen er mee?
All in Power, ANWB Energie, Budget Thuis, Budget Energie, Coolblue Energie, Eneco, Energie VanOns, EnergyZero, Energiedirect, ENGIE, Essent, Greenchoice, Groene Stroom Lokaal, Mijndomein Energie, NLE, om | nieuwe energie, OXXIO, Pure Energie, vandebron, Vattenfall en yebbo.nl
Betaal ik huur voor de zonnepanelen op het dak van mijn Dakenstroomwoning?
Op uw woning liggen zonnepanelen. De hele installatie, zoals de panelen en de omvormer, is geen onderdeel van het gehuurde. U betaalt hier dus ook geen huur voor. U mag de zonnepanelen niet uitzetten en er zelf geen werkzaamheden aan doen.
Ik heb een Dakenstroomwoning en op mijn energierekening staan terugleverkosten. Hoe zit dat?
Bij de start van Dakenstroom is afgesproken dat een klein deel van de opgewekte stroom naar uw woning gaat. Dat is als vergoeding voor de kosten van de tweede meter. Gebruikt u deze stroom niet direct? Dan gaat de stroom terug naar het elektriciteitsnet. Voor het terugleveren van zonnestroom betaalt u terugleverkosten. U krijgt ook een vergoeding voor de stroom die u teruglevert. Daardoor bespaart u nog steeds geld met uw zonnepanelen. Om te zorgen dat u geen extra kosten heeft voor de tweede meter, keert de coöperatie jaarlijks een vergoeding uit.
Mag de verbinding tussen de zonnepanelen en mijn woning weg?
Bij de start van Dakenstroom is afgesproken dat een klein deel van de opgewekte stroom naar uw woning gaat. Als vergoeding voor de kosten van de tweede meter. Zonder verbinding is er geen vergoeding van de tweede meter en kan die afspraak niet nagekomen worden. Zonnecoöperatie Dakenstroom en Casade onderzoeken momenteel of de kosten op een andere manier vergoed kan worden.
Mag ik de 2e meter laten verwijderen uit mijn Dakenstroomwoning?
U mag de tweede meter niet weghalen. Op deze meter zijn de gezamenlijke zonnepanelen van zonnecoöperatie Dakenstroom aangesloten. Als u de tweede meter weghaalt werken de zonnepanelen niet meer. U benadeelt daarmee uzelf en 5 tot 10 andere huishoudens. Er is dan sprake van financiële schade.
Mag ik de zonnepanelen van mijn Dakenstroomwoning uitschakelen?
Nee, u mag de zonnepanelen niet zomaar uitschakelen. De zonnepanelen zijn van zonnecoöperatie Dakenstroom. Alleen een installateur van Dakenstroom mag handelingen verrichten aan de installatie. Met het uitschakelen van de panelen krijgt u zelf ook geen voordeel meer. Daarnaast benadeelt u nog 5 tot 10 andere huishoudens die ook voordeel hebben van deze zonnepanelen.
Welke EAN-code hoort bij mijn eigen aansluiting?
Deze kunt u vinden op www.eancodeboek.nl
Moet ik zelf een verzekering afsluiten voor de zonnepanelen?
Nee, dat hoeft u zelf niet te doen. Dit is door de zonnecoöperatie geregeld.
Waarom wordt er een slimme meter geplaatst?
Er komen 2 slimme meters. De bestaande meter wordt een slimme meter, dit blijft de aansluiting voor de woning. De 2e meter is voor de zonnepanelen. Als u lid wordt van Zonnecoöperatie Dakenstroom krijgt u hiervan financieel voordeel.
Krijg ik een andere energiemeter?
U krijgt een slimme meter.
Wat moet ik doen bij lekkage van mijn dak na plaatsing zonnepanelen?
Neem in dat geval contact op met Zonnecoöperatie Dakenstroom via 088 – 553 30 66 of mail naar storing@onzedakenstroom.nl. Dit geldt ook voor storingen aan uw zonnepanelen of omvormer.
Betaal ik huurverhoging voor de zonnepanelen?
Wij voeren de werkzaamheden van Dakenstroom uit zonder extra huurverhoging.
Kan ik op mijn dak ook zonnepanelen krijgen via Zonnecoöperatie Dakenstroom?
Casade vervangt de komende jaren veel daken. Op die nieuwe daken komen de zonnepanelen van Zonnecoöperatie Dakenstroom. Welke woningen een nieuw dak krijgen hangt af van verschillende factoren. Casade bepaalt welke woningen het meest geschikt zijn. De huurders van die woningen informeert Casade ruim op tijd.
Kunnen de zonnepanelen in brand vliegen?
De zonnepanelen kunnen zomaar niet in brand vliegen. Zonnecoöperatie Dakenstroom selecteerde adviseurs en bedrijven die al jaren kennis en ervaring hebben met zonnepanelen. Zonnecoöperatie Dakenstroom koopt de panelen en bekabeling bij een erkend bedrijf en deze worden vakkundig door een installateur geplaatst. De systemen zijn veilig.
Hoeveel zonnepanelen komen er op het dak van mijn woning?
Het dak van uw woning komt vol te liggen met zonnepanelen. In totaal zijn dit circa 26 panelen. Hierdoor kunnen meerdere huurders lid worden van Zonnecoöperatie Dakenstroom en voordeel krijgen.